TV & bredband

Kommunikationscentralen, som är en ljusgrå plastlåda som sitter på väggen i varje lägenhet, är ansluten till föreningens fiberoptiska nät. I lådan finns utrustning för omvandling av de optiska signalerna, samt antennuttag för kabel-TV och ethernetkontakter (RJ45) för anslutning av datorutrustning.

Kommunikationscentralen är fast monterat på väggen och tillhör lägenheten, och ska därför lämnas kvar vid eventuell försäljning. Respektive lägenhetsinnehavare har ansvar för om kommunikationscentralen går sönder. Föreningen har ansvaret för det optiska fibernätet mellan GothNet:s anslutningspunkt i P-huset och respektive lägenhets kommunikationscentral.

En grundförutsättning för att internet och TV skall fungera är att kommunikationscentralens strömförsörjningskabel är ansluten till ett vägguttag och att det lyser två gröna lampor på boxen. Lyser inga lampor så kan det vara fel på nätadaptern. Tidigare har styrelsen kunnat förmedla adaptrar, men detta är inte längre möjligt. Företaget ITUX har tagit över förmedlingen av tjänster i GothNets fibernät, och de kan/vill inte längre tillhandahålla nätadaptrar för utdelning via styrelsen. Om nätadaptern fallerar, gör felanmälan till Canal Digital eller din tjänsteleverantör, se nedan.

Kabel-TV

Föreningen abonnerar på Canal Digitals analoga basutbud som nås via antennuttaget i kommunikationscentralen. SVTs kanaler och TV4 kan även ses digitalt och därmed med bättre bildkvalitet. Det enda som krävs är en tv med in­byggt digitalmottagare anpassad för kabel-tv (DVB-C).

TV-utbudet som ingår i lägenhetsavgiften framgår av blad nr L0240 i Lilleskogspärmen.

Om man vill ha fler digitala kanaler kan man vända sig till Canal Digital för köp av digitalbox och tecknande av abonnemang, se www.canaldigitalkabel.se eller ring 0770 - 11 55 11.

All felanmälan av kabel-TV sker till Canal Digital: telefon 0770-11 55 11 eller via kontaktformulär på www.canaldigitalkabel.se. Om du är digitalkund anger du ditt eget kundnummer, har du bara de analoga kanalerna anger du Brf Lilleskogs kundnummer 20065027

Bredband

För att få åtkomst till Internet, IP-telefoni och/eller bredbands-TV måste varje lägenhetsinnehavare ha ett avtal med en tjänsteleverantör, se aktuell förteckning hos kommunikationsoperatören iTUX: www.goteborg.itux.se

All felanmälan av bredbandsuppkopplingen sker till den tjänsteleverantör som man har avtal med.